KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Here be mechanigeeks. Anything technical that is not a teething problem.
Post Reply
ohlleeson
50cc
50cc
Posts: 4
Joined: Tue Oct 03, 2017 10:18 am
Country: Sweeden
City: Gothenburg
Year: 2017
Colour: Silver
Model: SMT

KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by ohlleeson » Thu Jan 18, 2018 7:09 pm

Hi!

Im planning to load the akra map from the TuneECU page to my 2009 smt.

But can i use any map? Because the maps for the 2009 ist just the limited 106hp one. Could i load the 2012 akra map instead? Or could that cause problems?

Will this turn off EPC, SAS och O2? Or do I need to disable that later?

Wich fuel are these maps based on?

And should i put on a high flow filter? Is it nessesery? Have wings slipon installed aswell.

Best regards, Niclas Image

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Magic Wand
Supporter
Supporter
Posts: 395
Joined: Mon Jun 08, 2015 8:40 am
Country: Sweden
City: Sthlm
Year: 2010
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by Magic Wand » Wed Jan 24, 2018 6:56 pm

Tjena Niclas!
Välkommen till forumet :-)

Jag tycker att du bör läsa denna tråd
(http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770)
om än inte samtliga sidor kanske... Men om du läser allt så har du införskaffat dig otroligt mycket kunskap om mappning! Läs några sidor om dagen så är det snart klart.

Du bör demontera; sekundärspjällen, SAS, samt Lambdasonderna (O2). Gärna byta original luftfilterboxen till en platta med ett skumgummifilter typ ITG eller Rottweiler.

Jag gissar att motorn är mappad redan nu, om du har köpt en hoj med Wings ljuddämpare monterade(?)

/M

ohlleeson
50cc
50cc
Posts: 4
Joined: Tue Oct 03, 2017 10:18 am
Country: Sweeden
City: Gothenburg
Year: 2017
Colour: Silver
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by ohlleeson » Wed Jan 24, 2018 7:06 pm

Magic Wand wrote:Tjena Niclas!
Välkommen till forumet :-)

Jag tycker att du bör läsa denna tråd
(http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770)
om än inte samtliga sidor kanske... Men om du läser allt så har du införskaffat dig otroligt mycket kunskap om mappning! Läs några sidor om dagen så är det snart klart.

Du bör demontera; sekundärspjällen, SAS, samt Lambdasonderna (O2). Gärna byta original luftfilterboxen till en platta med ett skumgummifilter typ ITG eller Rottweiler.

Jag gissar att motorn är mappad redan nu, om du har köpt en hoj med Wings ljuddämpare monterade(?)

/M
Tja! Har läst lite men många sidor att ta sig igenom!

Köpte just piporna så just nu standard mapp. (dock sotade den lite med original piporna så tror den går rätt fett redan nu.

Tänker nog börja med k&n filter och mapp. Ev stänga av epc, o2 och sas i tune ECU. Mer avancerat får bli kommande år!

//Niclas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Magic Wand
Supporter
Supporter
Posts: 395
Joined: Mon Jun 08, 2015 8:40 am
Country: Sweden
City: Sthlm
Year: 2010
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by Magic Wand » Wed Jan 24, 2018 7:21 pm

Tjena

Ja, det är många sidor att läsa. Fast vintern är ju lång ;-)

Ok, standard mapp.

Jag köpte Dominators ljuddämpare förra året (från Polen) och tog bort sekundärspjällen, SAS, Lambdasonderna, snorkeln på luftboxen och bytte luftfilter till K&N.
(Har du än inte köpt K&N filter får du gärna köpa mitt, jag ska återgå till original. Tar med det till mässan i GBG nu på lördag i så fall! Inklusive rengöringsvätska och sprayolja. Bra pris utlovas ;) )

Sedan i med en mapp från den lista som 'Kevxtx' har skapat i 'den långa tråden', tror jag valde Nr 21.

Ljuddämparna lät så fruktansvärt högt att jag inte kunde köra med dem monterade! Så jag tog bort dem och återmonterade SAS, Lambda, och lade in originalmappen igen.
Behöll dock K&N-filtret och snorkeln demonterad samt sekundärspjällen demonterade.

Motorn kommer att kännas betydligt lugnare på lägre varvtal. Man känner inte riktigt accelerationen på samma sätt längre, men jag gissar att effekten ändå ökar :-)

Motorn drar en hel del mer bränsle, bara så att du vet! Långkörning på motorväg gav 0,58 l/mil, vilket iofs inte är så mycket, men på kurviga vägar och fullt gaspådrag 'hela tiden' så drog det iväg till 0,8 l/mil.
För mig är det inte värt det, därför blir det original hädanefter.

/M
-

ohlleeson
50cc
50cc
Posts: 4
Joined: Tue Oct 03, 2017 10:18 am
Country: Sweeden
City: Gothenburg
Year: 2017
Colour: Silver
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by ohlleeson » Thu Jan 25, 2018 11:54 am


Magic Wand wrote:Tjena

Ja, det är många sidor att läsa. Fast vintern är ju lång ;-)

Ok, standard mapp.

Jag köpte Dominators ljuddämpare förra året (från Polen) och tog bort sekundärspjällen, SAS, Lambdasonderna, snorkeln på luftboxen och bytte luftfilter till K&N.
(Har du än inte köpt K&N filter får du gärna köpa mitt, jag ska återgå till original. Tar med det till mässan i GBG nu på lördag i så fall! Inklusive rengöringsvätska och sprayolja. Bra pris utlovas ;) )

Sedan i med en mapp från den lista som 'Kevxtx' har skapat i 'den långa tråden', tror jag valde Nr 21.

Ljuddämparna lät så fruktansvärt högt att jag inte kunde köra med dem monterade! Så jag tog bort dem och återmonterade SAS, Lambda, och lade in originalmappen igen.
Behöll dock K&N-filtret och snorkeln demonterad samt sekundärspjällen demonterade.

Motorn kommer att kännas betydligt lugnare på lägre varvtal. Man känner inte riktigt accelerationen på samma sätt längre, men jag gissar att effekten ändå ökar :-)

Motorn drar en hel del mer bränsle, bara så att du vet! Långkörning på motorväg gav 0,58 l/mil, vilket iofs inte är så mycket, men på kurviga vägar och fullt gaspådrag 'hela tiden' så drog det iväg till 0,8 l/mil.
För mig är det inte värt det, därför blir det original hädanefter.

/M
-
Ja skall med dit på lördag är planen!

Men hur länge har du kört med filtret och vad skulle du vilja ha isåfall?

Men somsagt får se vad de blir denna säsong. Kanske kör med dB killer i och håller kvar i standard mappen. Å kompenserar med ett 16t framdrev ;)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Magic Wand
Supporter
Supporter
Posts: 395
Joined: Mon Jun 08, 2015 8:40 am
Country: Sweden
City: Sthlm
Year: 2010
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by Magic Wand » Thu Jan 25, 2018 2:20 pm

Vet inte exakt miltal som jag kört med filteet, men rengjort 1 gång och ska rengöras nu.
Det är ju ett 'evighetsfilter' så du behöver inte vara orolig för att det är 'slut' 😊

Dessutom sköter jag mina prylar - det kostar för mkt att slarva!

Kan du kolla hur mkt en ny filtersats (inkl rengöring + olja) kostar och ge ett bud? Minns inte alls hur mkt jag gav, faktiskt..

Hör du av dig ikväll så hinner jag rengöra filtret imorrn innan jag åker söderut mot Gbg 😊

/Håkan

Magic Wand
Supporter
Supporter
Posts: 395
Joined: Mon Jun 08, 2015 8:40 am
Country: Sweden
City: Sthlm
Year: 2010
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by Magic Wand » Thu Jan 25, 2018 8:31 pm

16 t framkrans är ju 1 tillfälligt alternativ, såklart. Dock ökar varvtalet en del i högre hastigheter...

Nu har jag rengjort K&N-filtret och planerar att ta med det till Gbg på lördag ;-)
Tittade nu i min servicedagbok och där framgår att jag först körde ca. 700 mil med filtret och därefter rengöring. Sedan 750 mil och rengjort idag.

Tittar nu på K&N filterset och ser att filtret kostar GBP 76.79, samt rengöring + olja drygt GBP 20. Totalt GBP 97 och jag betalade något mer förra våren. GBP 97 motsvarar idag ca. 1000:-
Så om jag ger dig filtersetet för 500:- - är det acceptabelt?

/Håkan
-

ohlleeson
50cc
50cc
Posts: 4
Joined: Tue Oct 03, 2017 10:18 am
Country: Sweeden
City: Gothenburg
Year: 2017
Colour: Silver
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by ohlleeson » Fri Jan 26, 2018 1:09 pm

Magic Wand wrote:16 t framkrans är ju 1 tillfälligt alternativ, såklart. Dock ökar varvtalet en del i högre hastigheter...

Nu har jag rengjort K&N-filtret och planerar att ta med det till Gbg på lördag ;-)
Tittade nu i min servicedagbok och där framgår att jag först körde ca. 700 mil med filtret och därefter rengöring. Sedan 750 mil och rengjort idag.

Tittar nu på K&N filterset och ser att filtret kostar GBP 76.79, samt rengöring + olja drygt GBP 20. Totalt GBP 97 och jag betalade något mer förra våren. GBP 97 motsvarar idag ca. 1000:-
Så om jag ger dig filtersetet för 500:- - är det acceptabelt?

/Håkan
-
Säg 300 så kan ja ta det och med gott samvete och ha det liggandes i värsta fall! Annars köper ja hellre ett nytt när det väl blir dags.

Men ja e på mässan oavsett imon så hojta till om det fortfarande är aktuellt :)

/Niclas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Magic Wand
Supporter
Supporter
Posts: 395
Joined: Mon Jun 08, 2015 8:40 am
Country: Sweden
City: Sthlm
Year: 2010
Model: SMT

Re: KTM 990 smt 2009 TuneECU map

Post by Magic Wand » Fri Jan 26, 2018 2:56 pm

Känns kanske inte helt ok, men men, varför ska jag ha det liggandes på hyllan med dåligt samvete ;)
Jag skickar ett PM med mitt tel-nr så kan du höra av dig imorrn. Jag kommer troligen att vara på plats redan när mässan öppnar vid 9-tiden.
/H

Post Reply